front blog talks videos docs photos podcasts contact about me

Bredband den smala vägen

Detta är berättelsen om hur jag fick bredband hem. Något smal kolumn för att vara lättare att läsa.

20 Maj 2001

Jag kollar upp med Telia hur fort det går att "nedgradera" från ISDN till analogt, eftersom jag måste ha analogt för att få ADSL. Tre dagar säger de sig utföra jobbet på (det kostar dessutom 250 kronor). Jag vill ju ha analogt utan ADSL så kort tid som möjligt, så jag ser till att dra igång ADSL-jobbet först innan jag involverar Telia...

21 Maj

Jag skickar in en beställning på bredband till Bonet. Enligt dem kan det ta "upp till 45 arbetsdagar".

7 Augusti

Jag mailar Bonet för att kolla om det finns något leveransdatum i sikte, det har ju snart gått tre månader sedan min beställning.

14 Augusti -Tisdag

Inte ett pip har hörts från Bonet på en vecka, jag mailar samma brev en gång till, klockan 09:36. Bonet (Mattias) svarar 10:48 och frågar efter mitt telefonnummer Jag skickar tillbaks mitt telefonnummer 10:54. Mattias svarar 13:52 att han "Minns inte frågan då tidigare dialog inte är med"... Jag bifogar hela konversationen och all tänkbar information han kan behöva, klockan 13:55. Mattias svarar 14:19 att "Enligt databasen har ni kvar isdn på er nummer", du kan inte få ADSL när du har ISDN. Jag svarar 14:24 och förklarar att jag ju har ISDN så länge som möjligt, och att jag avskaffar det när jag får ett leveransdatum från Bonet. Mattias svarar 14:46: "Det är bara det som hindrar. Det finns plats på stationen så det bör kunna gå ganska snabbt"...

Jag kollar Telias websidor och ringer numret de anger där för ISDN-ärenden (90400). Kommer fram direkt. Killen säger direkt att jag ringt fel eftersom jag inte har ett företag. Han kopplar mig till 90200. Sitter drygt 20 minuter i telefonkö tills någon till slut svarar. Jag förklarar mitt ärende och han säger att det är 90400 som har hand om det. Jag förklarar att jag redan pratat med dem, men han insisterar att 90400 är rätt instans för mig och kopplar... En kille förklarar kort att jag inte kan beställa såna saker muntligen utan de vill ha en skriftlig beställning, per fax (email duger inte), och ger mig faxnumret. Klart.

15 Augusti - Onsdag

En skriftlig beställning skickas med fax till Telia. "Omgående" och "ring mig för att avtala tidpunkt" skrev jag. Både mitt mobilnummer och email- adress fanns med på faxen.

17 Augusti - Fredag

Märkligt, över två dagar har gått och Telia har inte hört av sig...

20 Augusti - Måndag

På kvällen, efter jobbet, märker vi att vår ISDN-koppling till internet inte fungerar. Telefonen fungerar inte heller. Antagligen har Telia stängt av eller kopplat om någonstans redan!

21 Augusti - Tisdag

Jag ringer Telia 90400. "Gäller det ett privatnummer? Då ska du ringa 90200". Jag står på mig och får komma fram till kundtjänst. De säger att de har skickat en bekräftelse hem till mig (som jag inte sett). De säger vidare att det står i deras system att de ska utföra min beställning den 22:a, imorron! På frågan om de ska skicka en ny bekräftelse säger jag att det är ju onödigt eftersom de ju kommer innan bekräftelsen hinner komma. Ring för att bestämma tid står det på ordern i deras system, säger hon.

22 Augusti - Onsdag

Ingen har ringt på hela dagen. Kvart i tre ringer jag upp 90400. "Vad har du för nummer till företaget?" utan att invända läser jag upp mitt nummer och blir kopplad till "kundtjänst" (Irene). Där läser jag upp mitt nummer igen och ett "var god dröj" innan det blir tyst. Efter 8 minuter tystnad lägger jag på och ringer upp igen, läser upp mitt nummer, blir kopplad till kundtjänst igen (till Daniel), läser upp mitt nummer igen och får reda på att någon varit hemma hos mig redan. "Klantigt" säger Daniel (han ser också att det står att de ska ringa mig först), och han ber att få kolla upp med Solna-kontoret och återkomma till mig. Han verifierar mitt telefonnummer (till mobilen), min adress och mitt namn. Klockan är lite över tre.

Ingen ringer tillbaks och när jag kommer hem hittar jag en lapp från någon Telia-person (servicetekniker "49052") på hallgolvet. "boka ny tid" står ikryssad, och så tidpunkten: 12.57.

23 Augusti - Torsdag

Strax innan klockan tio börjar dagens 11 minuter och 20 sekunders samtal via 90400 ("Vad har du för nummer till företaget?") och sedan till kundtjänst (Jakob). Han kan också se att det står gårdagens datum och att de ska ringa innan. Han säger att de inte kan skrapa fram någon ny tekniker förrän tidigast den 4:e september!! Jag frågar om det verkligen inte går snabbare, ska jag verkligen behöva vänta två veckor till, men nej, det finns inte personal. Jag säger att då är det nog bäst ni ser till att min telefon fungerar igen, den slutade fungera i måndags. Jakob säger att han ska se till det ("de har nog kopplat om för analogt i växeln"), frågar efter mitt mobilnummer och säger att han skall återkomma "om en stund".

Hela dagen gick utan att Jakob återkom till mig.

Väl hemma fungerar förstås inte telefonen. 20.15 ringer jag 90250 och felanmäler. Telia-kvinnan jag får prata med (hon introducerar sig inte med namn) säger att hon kan se att det är något "som blockerar" på stationen och "fajlar" en rapport. Jag förklarar min teori, att någon har mecklat för att ställa om till analogt och att det varit såhär sedan i måndags. Hon frågar på vilket telefonnummer de kan nå mig. Jag lämnar mitt mobilnummer...

24 Augusti - Fredag

14.05 ringer en servicekille från Telia till mig och säger att de ska koppla upp "ISDN-ledningen" nu.

På kvällen provar jag telefonen och vi kan ringa! Vi kan till och med bli uppringda!

26 Augusti - Söndag

Säg den lycka som varar. Min uppkoppling till nätet sker via ISDN callback på mitt andra telefonnummer (ja, alltså tills jag får bredband...). Hm, det fungerar inte. Jag ringer upp mitt andra nummer och lyssnar. En röst säger att det inte går att ringa dit...

Klockan 12.10 har jag till slut övertygat telias felanmälan att det verkligen är ett fel trots att jag har en telefon jag kan ringa med. Enligt kvinnan jag pratar med så är jag inte inkopplad på ISDN ordentligt utan har bara en analog lina just nu. Hon ringer tillbaks efter en kort stund och meddelar att hon hittat ordern som ligger till den 4:e och att hon lagt en felrapport till "grabbarna i Stockholm" så att de får åtgärda det här.

13.50 ringer en Telia-kille och har fixat problemet. Nu är jag tillbaks där jag var för en vecka sedan...

31 Augusti - Fredag

Daniel på Telia återkommer och lämnar ett meddelande på mitt mobilsvar och påminner om att de kommer hem till mig den 4:e.

3 September - Måndag

Daniel på Telia lämnar ett meddelande på mitt mobilsvar igen och påminner om att de kommer hem till mig imorgon, mellan 12 och 13..

Uppkopplad via ISDN. Ah, jag hoppas det är sista dagen nu...

4 September - Tisdag

Klockan 9.00 ringer en tekniker till mig och frågar vilken typ av utrustning det är jag har hemma och lite mer vad det är han måste göra hemma hos mig. Jag förklarar efter bästa förmåga.

Klockan 9.13 mailade jag Bonet och sade att mitt ISDN är borta från och med klockan 13 i eftermiddag.

12.30 var min ISDN-box hemma på väggen utbytt mot en gammalt hederligt analogt tele-jack igen. Dock var det inte omkopplat till analogt i växeln, jag kunde sitta uppkopplad med ISDN ända tills servicekillen kom.

14.29 svarade Johan på Bonet och bad mig maila all info till en annan adress..., vilket jag gjorde 14.33.

När jag kom hem vid 17-tiden fungerade inte min telefon (varför är jag inte förvånad?), så jag ringde 90250 och felanmälde. Jag lämnde mitt mobilnummer och de sa att de skulle återkomma när de åtgärdar felet.

5 September - Onsdag

Ingen har ringt. Telefonen fortfarande död på morgonen.

13.30 ringer en Teliakille och frågar vad exakt det är jag vill och han konfirmerar att det är ISDN påkopplat fortfarande...

Jag postar en fråga på Telias webb hur jag ska gå tillväga för att slippa betala för den tid då inte telefonen fungerat hemma hos mig.

6 September - Torsdag

Eftersom inget svar kommit mailar jag Bonet igen och frågar när en installation kan bli aktuell.

10 September - Måndag

Inget svar från Bonet fortfarande. Jag mailar igen.

11 September - Tisdag

Jag får besked (per mail) från Telia att jag slipper ifrån en del av betalningen på den kommande fakturan pga de problem jag haft.

Skickar ett nytt mail till Bonet. Jaja, jag får väl ringa dem snart ifall det här ska fortsätta.

När jag kommer hem efter jobbet har jag fått en räkning från Telia. Inkluderat i den är abonnemangsavgift för "Telia ISDN Duo" oktober t.om december i år. Räkningen skickades den 6:e, så de hade redan bytt ner mig när den sändes...

12 September - Onsdag

Maria på Bonet svarade och sade att under tiden jag strulat med Telia så har platserna i växeln tagit slut, så att en utbyggnad krävts som precis blivit klar, så nu bör det kunna bli aktuellt med en inkoppling "så snart teknikerna åker till stationen nästa gång - kan inte säga exakt när men räkna med 2-3 veckor".

Ann-Charlotte på Telia förklarar för mig per mail (på min fråga om lite mer detaljer) att de drar av 675 kronor från min faktura pga de problem jag har haft. Lite plåster på såren är det allt.

18 September - Tisdag

Hämtade ut ADSL-prylar på posten. Kopplade in. Fungerar hur bra som helst. Snabbt är det också!